donderdag 15 mei 2014

De Standaard - Stemtest 2014 - Vlaamse Verkiezingen

We worden de laatste dagen gebombardeerd met verschillende stemtesten, de ene al wat beter dan de andere.

Hier bespreek ik de Stemwijzer die De Standaard aanbiedt.

Eerste positieve punt: Je kan kiezen tussen de verschillende verkiezingen. Dat is interessant, want er zijn nu eenmaal kiezers die op een andere manier stemmen voor bijvoorbeeld het Vlaams parlement dan voor de Federale regering.

Hoe werkt het?

1. Je surft naar www.standaard.be/stemtest en je kiest "Vlaamse Verkiezingen"
2. Je krijgt 35 stellingen waarop je met "ik ben het eens" of "ik ben het oneens" antwoordt. Je kan ook "geen mening" kiezen.

Ik dacht dat het lang zou duren, maar de vragen zijn zo eenvoudig gesteld, en je kan op bijna alles volmondig met "ja" of "nee" antwoorden. Een voorbeeld: "bij het aanleggen van een nieuwe straat moet er een fietspad aangelegd worden" lijkt me iets waar je een duidelijk antwoord kan geven

3. Aan het einde van de vragenlijst heb je dan nog de mogelijkheid om je prioriteiten in te stellen. Dit vind ik ook een goed idee, want hoewel ik "nee" heb geantwoord op een vraag ivm integratie en immigratie, is dat een onderwerp dat bij mij minder doorweegt.

4. Daarna wordt gevraagd om uw email adres op te geven, maar u kan (gelukkig) deze stap overslaan. Een dikke proficiat voor De Standaard in tegenstelling tot veel van haar collega's!

Hieronder mijn resultaat, wat redelijk goed overeenkomt met wat ik had verwacht:

En u? wat is uw resultaat?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten